Joannusmolen - Da’s natuurlijk genieten!

Hoe laat je kinderen meer groenten eten?

15-11-2010

Hoe krijg ik mijn kinderen zover meer groenten te eten? Het is een probleem waar bijna alle ouders vroeg of laat mee worstelen in de opvoeding van hun kroost. Hoe bewust en verantwoord je zelf ook eet, kinderen lijken vaak een aangeboren aversie te hebben tegen alles wat groen is. Toch lijkt dit niet het geval.

 

Grotere porties = meer groenten eten

Het klinkt misschien wat al te makkelijk, maar recent wetenschappelijk onderzoek lijkt aan te tonen dat de oplossing voor het groenten-probleem toch echt niets te maken heeft met genen, maar eerder met de samenstelling van de aangeboden maaltijd.

 

Kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar die men grotere porties groenten aanbiedt, eten hier ook meer van. Opmerkelijk, want de kinderen hadden tijdens het onderzoek vrije keuze wat en hoeveel ze wilden eten. De druk om alles op te eten was er niet.

 

Onderzoek toont verdrievoudiging van groentenconsumptie

 

Onderzoekers hadden 51 kinderen een keer per week een steeds grotere portie wortels als voorgerecht aangeboden. In een volgende week werden geen wortels als voorgerecht gegeven. De hoofdmaaltijd bestond steeds uit pasta, broccoli, appelmoes en melk. De kinderen konden van de gerechten zoveel eten als ze wilden.

 

Resultaat na vier weken: naarmate de kinderen grotere porties kregen, aten ze er ook meer van. Het effect trad niet op als de kinderen geen wortel-voorgerecht kregen. In totaal werd de groentenconsumptie verdrievoudigd: van 20 gr naar 60 gr groenten per maaltijd. Alhoewel al bij het voorgerecht groenten werd gegeten, deden de kinderen dit ook bij het hoofdgerecht.

 

De in het American Journal of Clinical Nutrition gepubliceerde studie toont aan hoe makkelijk kinderen gemotiveerd kunnen worden om meer groenten bij het hoofdgerecht te eten.

 

Extra tip: snijdt de groenten in hapklare stukken

 

Waarschijnlijk wordt de consumptie nog hoger als de groenten in hapklare stukken wordt gesneden, omdat dan minder tijd voor het kauwen nodig is. Uit een in 2002 onder Duitse basisschoolleerlingen uitgevoerde studie blijkt dat met het aanbod van fruit en groente in hapklare stukken als tussenmaaltijd tijdens de lessen een stijging van de consumptie van wel 100% kon worden bereikt.

 

Hoop voor wanhopige ouders

 

Er is dus nog hoop voor wanhopige ouders van kinderen met een groenten-aversie. Met bovenstaande tips plus een glas groenten- of fruitsap per dag kunnen kinderen toch relatief eenvoudig worden gemotiveerd om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen.

Flash Player.

Made by: The Projects